Bedrijventerreinen, vakantieparken en centrumgebieden kampen met vergelijkbare uitdagingen: versnipperd eigendom, verwaarlozing, gebrek aan centraal beheer en speculatie. Hoe kunnen we grip krijgen op grond en vastgoed, en wat kunnen deze verschillende ‘werelden’ van elkaar leren?

Tijdens het seminar ‘Grip op grond & vastgoed: Wat kunnen bedrijventerreinen, vakantieparken en centrumgebieden leren van elkaar?' dat BT en Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland (SKBN) op woensdag 18 maart organiseren, staan we stil bij de parallellen en verschillen tussen de aanpak van bedrijventerreinen, vakantieparken en centrumgebieden. We verkennen hoe regionale samenwerking, instrumenten als voorkeursrecht, verevening en (al dan niet) verplichte organisatiestructuren kunnen bijdragen aan beter beheer, herstructurering en toekomstbestendige ontwikkeling.

PROGRAMMA

13:30 uur
Inloop met koffie/thee

14.00 uur
Inleiding ‘Grip op grond en vastgoed’
Erwin van der Krabben, hoogleraar gebiedsontwikkeling, Radboud Universiteit

14.15 uur
Grip op grond: lessons learned uit 10 jaar Vitale Vakantieparken (VVP) en Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken (Veluwe)
De Veluwe telt honderden vakantieparken. Een deel kampt met versnipperd eigendom, verloedering en soms criminaliteit. Het programma Vitale Vakantieparken zoekt al jaren naar manieren om meer grip te krijgen op grond en vastgoed. Die zoektocht levert lessen op die ook relevant zijn voor winkelgebieden en bedrijventerreinen. Dat resulteerde in een keur aan onderzoeke, waaronder het recente onderzoek ‘grip op grond’.
.Rob van den Hazel, programmamanager Vitale Vakantieparken en Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
.Manfred Fokkema, advocaat-partner bij Infense, actief op het snijvlak van het privaatrecht en het publiekrecht. Vanaf 2001 heeft hij zich gespecialiseerd in project- en gebiedsontwikkeling.

15.00 uur
Grip op vastgoed: lessen uit de aanpak van centrumgebieden - vastgoed als sleutel naar succes
Onderzoek van de Vrije Universiteit wijst op een positief effect van het opkopen en beheren van vastgoed op centrumgebieden. Via vastgoed krijg je namelijk het snelste grip op gebruik. Ervaringen van Ginder in de Witte de Withstraat in Rotterdam en het Modekwartier in Arnhem laten ook zien wat de positieve impact is. Maar dan moet je wel eerst grip op vastgoed krijgen.  Welke instrumenten zet je daarvoor in? Tegelijkertijd blijkt ook daar dat het strategisch opkopen geen wondermiddel, eerder een instrument binnen een afgewogen mix is binnen een strategie waarbij opbouw en afbouw (of de wortel en de stok) hand in hand gaan.
.John Bardoel, senior adviseur/partner, Ginder
.Gemeentecasus (volgt)

15.45 uur
Korte pauze

16.00 uur
Grip op grond en vastgoed: beter benutten bedrijventerreinen - wat kan wel, waar wring te schoen? Reflectie op vakantieparken en centrumgebieden
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) kocht in 2024 een vervuilde fabriekslocatie op bedrijventerrein Hoge Rijndijk in Woerden, sloopte de bebouwing, en gaf de grond (1,5 ha) na markconsultatie in een tender weer uit, mét randvoorwaarden. Hoe krijgt de OMU ten eerste zo’n locatie in handen op een concurrerende grond- en vastgoedmarkt? Hoe hou je naast grip bij uitgifte, ook grip op de lange termijn? Kan je kavels onderhands toewijzen om bedrijfsverplaatsing mogelijk te maken? Wat zit er in je gereedschapskist? Waar wringt de schoen? We vragen OMU-directeur Frank Hazeleger, voorzitter van de SKBN, zijn kennis en ervaring te delen uit het bedrijventerreindomein. Om vervolgens te reflecteren op de aanpak van Vitale Vakantieparken en centrumgebieden. Hoe kunnen we daar toegepaste instrumenten en processen ook gebruiken in het bedrijventerreindomein? Om zo effectiever grip te krijgen op grond en vastgoed? En daarmee op ruimtelijk-economische doelen? Wat kunnen we leren van elkaar?
.Frank Hazeleger, directeur OMU, voorzitter SKBN

16.15 uur
Wrap up & gezamenlijke agendaformulering
Erwin van der Krabben & Jan Jager

16.30 uur
Netwerkborrel


Facts & Figures
Datum: Woensdag 18 maart 2026
Tijd: 14.00 - 17.00 uur
Locatie: Redactiekerk, Paulus Borstraat 41 in Amersfoort



Nieuws
Start realisatie hoogwaterbescherming en verduurzaming Willem-Alexanderhaven Roermond
Start realisatie hoogwaterbescherming en verduurzaming Willem-Alexanderhaven Roermond

Op 9 februari 2026 hebben Provincie Limburg, gemeente Roermond, Waterschap Limburg en Port of Roermond Coöperatief U.A. een realisatieovereenkomst getekend voor de hoogwaterbescherming en verduurzaming van de Willem-Alexanderhaven in Roermond. Dit is een belangrijke stap richting een hoogwaterveilige, duurzame en economisch sterke toekomst voor het havengebied en de stad Roermond.Het gezamenlijke ‘Maatwerkplan’ voorziet in de versterking en verhoging van de primaire waterkering (dijk) en de aanleg van een aanvullende maatwerkkering met logistieke kades. Hierdoor wordt niet alleen voldaan aan de actuele normen voor waterveiligheid, maar worden ook de bedrijven in het havengebied én het achterliggende gebied, beter beschermd tegen hoogwater.Europese subsidie voor Limburgse binnenhavensHet Maatwerkplan wordt voor een groot deel mogelijk gemaakt door een verkregen Europese subsidie. De Europese Unie stelt een miljoenensubsidie ter beschikking voor de doorontwikkeling van drie Limburgse binnenhavens, de Willem-Alexanderhaven in Roermond, de haven van Chemelot in Stein en de Beatrixhaven in Maastricht. Het betreft in totaal vier projecten met een totale investering van €76,3 miljoen, waarvoor Europa €37,4 miljoen bijdraagt. De subsidie is toegekend op basis van een aanvraag Connecting Europe Facility (CEF, Rhombus Upside I en II). Deze subsidie is bedoeld om projecten te steunen die het netwerk voor vervoer en transport binnen de Europese Unie verbeteren.Gedeputeerde Theuns: “De toegekende Europese subsidie zorgt ervoor dat het Maatwerkplan haalbaar is geworden en stelt ons in staat om onze innovatieve plannen en de mogelijkheden tot verduurzaming te realiseren. Het gezamenlijk vertrouwen van de overheid in dit project zal het havengebied in Roermond zeker een impuls geven”."We bouwen aan een sterkere dijk en tegelijkertijd zorgen we voor minder vrachtwagens op onze wegen en meer vervoer over water. Door veiligheid in Roermond te verbinden met onze andere binnenhavens maken we de logistiek duurzamer, geven we ondernemers nieuwe kansen en versterken we onze lokale economie,” vult gedeputeerde Jasper Kuntzelaers aan.Noodzakelijk dijkversterkingDe huidige kering is een versnipperd geheel van harde constructies en voldoet niet meer aan de eisen. Na de hoogwaterperiodes in de jaren ’90 is weliswaar een nieuwe dijk aangelegd, maar inmiddels is duidelijk dat deze onvoldoende hoog en sterk is. Door de kering op te hogen, te versterken en aan te sluiten op de hoge grond bij de N280, wordt het gebied beter beschermd tegen hoogwater. Belangrijk aangezien we, naast langdurige droogte, steeds vaker te maken krijgen met hogere waterstanden van de Maas.Economische versterkingDe noodzakelijke dijkverbetering wordt benut om de haven tegelijkertijd logistiek te versterken. Door de kering uit te voeren als een logistieke kering ontstaan nieuwe kades die zowel hoogwaterveiligheid bieden als geschikt zijn voor laden en lossen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming.Walstroom en stillere havenIntegraal onderdeel van de plannen is de investering in walstroomvoorzieningen. Hierdoor kunnen schepen tijdens hun verblijf aan de kade hun motoren uitschakelen. Dit zorgt voor minder CO₂- en stikstofuitstoot, minder geluidsoverlast en een aangenamere leefomgeving voor de directe omgeving van de haven.Intensieve samenwerking en financieringMet het ondertekenen van de realisatieovereenkomst is de volgende fase van het project gestart. In deze overeenkomst zijn de rollen, verantwoordelijkheden en financiële verplichtingen van alle partijen vastgelegd.PlanningNa goedkeuring van het projectbesluit door Provincie Limburg starten de bouwwerkzaamheden. Port of Roermond neemt samen met Waterschap Limburg de realisatie op zich. De oplevering van het project staat gepland voor medio 2027.Beeld: Port of Roermond

09-02-2026
Nieuws
Utrecht zet nieuwe stap richting circulair bedrijvenpark Strijkviertel
Utrecht zet nieuwe stap richting circulair bedrijvenpark Strijkviertel

De gemeente Utrecht heeft een belangrijke stap gezet richting de ontwikkeling van het vernieuwende en circulaire bedrijvenpark Strijkviertel. Het bestemmingsplan voor het gebied is onherroepelijk geworden. Met deze mijlpaal kan de ontwikkeling van dit innovatieve bedrijvenpark definitief van start gaan.Wethouder Susanne Schilderman (Circulaire Economie):“Met Strijkviertel bouwen we aan de economie van de toekomst. Hier kunnen bedrijven zich vestigen die bijdragen aan een circulaire en duurzame stad. Strijkviertel wordt een motor voor lokale, duurzame werkgelegenheid én dankzij de toevoeging van veel groen, een bijzondere en prettige plek om te werken en te verblijven.” Eerste circulaire bedrijvenpark van Utrecht Strijkviertel wordt het eerste circulaire bedrijvenpark van Utrecht en voorlopig ook het laatste bedrijvenpark dat de gemeente uitgeeft. Het wordt een voorbeeldlocatie voor duurzaam en toekomstbestendig ondernemen. Circulariteit en hoogwaardige inrichting staan centraal: door efficiënt ruimtegebruik wordt de beschikbare grond optimaal benut, terwijl er volop aandacht is voor een groene en aantrekkelijke werkomgeving. Het bedrijvenpark biedt kavels van verschillende omvang, waardoor er ruimte is voor uiteenlopende bedrijven om samen te werken aan nieuwe duurzame initiatieven. Op het terrein komt ruimte voor bedrijven die circulariteit in hun kernactiviteiten hebben verankerd: van hergebruik van materialen en reparatieactiviteiten tot het minimaliseren van afval en het sluiten van grondstofketens. De eerste stappen in de ontwikkeling van het bedrijvenpark worden al snel gezet. Het klaarmaken van de grond voor de bouw start dit jaar. De start van de bouw staat gepland voor 2028. Duurzame banen dichtbij huis Voor Utrechters en Utrechtse bedrijven betekent Strijkviertel een impuls voor duurzame werkgelegenheid dichtbij huis. Het bedrijvenpark biedt ruimte aan circa 1.900 banen en creëert kansen voor lokale vakmensen en ondernemers die willen bijdragen aan een circulaire economie. Denk aan bedrijven die bouwmaterialen hergebruiken, reparatiebedrijven, producenten die werken met gerecyclede grondstoffen of ondernemingen die reststromen van andere bedrijven als grondstof inzetten. Tender voor eerste kavelveld in 2026 Dit jaar start de gemeente de tender voor de ontwikkeling van het eerste kavelveld van Strijkviertel. De gemeente zoekt ontwikkelpartners die dit deel van het terrein willen realiseren volgens de circulaire ambities van het bedrijvenpark en daarbij een positieve impact hebben op het economische klimaat van de stad. Geïnteresseerde ontwikkelpartners kunnen meer informatie vinden op www.utrecht.nl/strijkviertel

02-03-2026
Aanmelden nieuwsbrief